Matrecept

Bakrecept

Julsidor

Övrigt

 


Vill du att ditt företag ska synas här, kontakta oss.


 

Information om olika oljor

 

Högre halt av enkelomättade fettsyror gör oljan nyttigare.
Högre halt av mättade fettsyror innebär en fastare konsistens i oljan.
Ska du steka i olja så gör det med en olja som har låg halt med fleromättade fettsyror.
En oljas rykpunkt är den temperatur då oljan börjar brytas sönder och bildar en synlig rök.
Detta är bra att känna till när man köper sin olja, ska man fritera så läs på flaskans innehållsförteckning för att se just oljans rykpunkt.

Jordnötsolja
Kokosolja
Mandelolja
Majsolja
Matolja

Olivolja
Palmolja
Rapsolja
Sesamolja
Solrosolja
Sojaolja


Jordnötsolja

Jordnötsoljan har en hög andel av enkelomättade fettsyror. Det sägs att om man får jordnötsolja i maten som spädbarn ökar man risken för att bli överkänslig för jordnötter medan andra påstår motsatsen. Jordnötsoljan används ofta i asiatisk matlagning, stekning och fritering eftersom den har en hög rykpunkt. Oljan används också till framställning av godis, majonnäs och margarin. Oljan är även mycket vanlig till salvor, cerat, tvålar och krämer. Jordnötsolja innehåller ca 53% enkelomättat fett, ca 20% mättat fett, fleromättat fett ca 27% varav ca 22% är omega 6

Upp

Kokosolja

Kokosoljan utvinns av kokosnötens torkade fruktkött. Hos oss är kokosoljan fast men i tropikerna är den flytande eftersom den har en smältpunkt vid 25 grader och här i Sverige kallar vi det för kokosfett. Kokosfett används som frityrfett, i margarin och den är också vanlig i glass och i choklad. Kokosolja används till bas för oljebaserade parfymer eftersom det är otroligt hållbar och inte ändrar lukt. Kokos oljan används också till olika krämer t ex handkrämer. Kokosolja  innehåller ca 5-10% enkelomättat fett, ca 90% mättat fett, fleromättat fett ca 2-3% varav ca 1-2% är omega 6.

Upp

Mandelolja

Mandeloljan är vegetabilisk och som utvinns genom pressning av sötmandel eller bittermandel. Mandeloljan är inte så vanlig i matlagning, men är utsökt som salladsdressing. Mandeloljan används också i vissa godissorter och i kosmetika. Denna olja räknas inte som en matolja i Sverige och har därför en högre moms. Mandeloljan finns att få som ekologiskt odlad. Mandeloljan innehåller ca 65-70% enkelomättat fett, ca 8-15% mättat fett, fleromättat fett ca 20-28% varav ca 8-28% är omega 6.

Upp

Majsolja

Majsolja används mycket inom livsmedelsindustrin i t ex margarin, majonnäs och till frityrfett. Används också i salladsdressing, kalla såser, bakning och till såpa och tvål. USA producerar ca hälften av världens majs och den mesta majsoljan. Tyvärr så är majsen hårt besprutad och det finns nästan ingen ekologiskt odlad majs. Majsolja  innehåller ca 20-50% enkelomättat fett, ca 15% mättat fett, fleromättat fett ca 50-65% varav ca 30-60% är omega 6 och 1-3% är omega3.

Upp

Matolja

Matoljan är oftast en blandning utav olika oljor t ex rapsolja, majsolja och solrosolja. Matolja används i all typ av matlagning t ex i kalla såser, stekning och bakning.

Upp

Olivolja

Det finns olika varianter av olivolja, den ena är kallpressad och den andra är varmpressad. Den kallpressade oljan är nyttigare eftersom den innehåller mycket antioxidanter. Välj gärna en jungfruolja (extra virgin) när du inhandlar din olja eftersom du är då är garanterad att få en olja som inte är behandlad med olika lösningsmedel och garanterad att du får en olja som innehåller rikligt med fenoler (fenoler anses skydda kroppen mot hjärtsjukdomar, kärlsjukdomar och cancer). Olivolja används till salladsdressingar och till matlagning. Steker man i olivolja ska man inte värma upp oljan till hög temperatur eftersom den då blir mer skadlig än nyttig. Olivolja innehåller ca 75% enkelomättat fett, ca 13% omättat fett, 10% omega 6 och 2% omega 3.

Upp

Palmolja

Palmofettet är oumbärligt i Afrikansk matlagning. Européer har oftast svårt för denna smak. Raffinerat palmfett smakar ingenting och är vanlig i "färdig mat" som man hittar i frysdisken i mataffären. Palmolja i "färdig mat" redovisas ofta som vegetabiliskt fett. Palmolja används som enklare matolja och till fritering, även i choklad. Palmolja används också ofta i tvättmedel och tvål. Palmolja  innehåller ca 37-45% enkelomättat fett, ca 45-55% mättat fett, fleromättat fett ca 9-11% varav ca 5-11% är omega 6 och under 1% omega3.

Upp

Rapsolja

Rapsolja är en nyttig olja som används mycket till dressingar. Kallpressad och obehandlad rapsolja anses vara nyttigare än en processad rapsolja då den kan innehålla transfetter som inte är nyttiga. Varmpressad rapsolja används till stekning och bakning. Rapsoljan innehåller ca 57% enkelomättat fett, ca 5% mättat fett, ca 23% omega 6 och ca 10 - 15% omega 3.

Upp

Sesamolja

Sesamoljan är den olja som nämns tidigast i gamla skrifter. Oljan är vanlig smaksättare i det asiatiska köket. Det finns ljus och mörk sesamolja, den mörka pressas på rostade frön vilket ger en kraftig nötsmak. Sesamoljan används ofta till fritering då den har hög rykpunkt och som vanlig matlagningsolja. Den förekommer också i tillverkning av solkrämer eftersom den har en viss naturlig solskyddsfaktor. Sesamolja innehåller ca 15% enkelomättat fett, ca 40% mättat fett, fleromättat fett ca 45% varav ca 40% är omega 6 och 1-2% omega 3.

Upp

Solrosolja

Solrosoljan finns som kallpressad och varmpressad. Den kallpressade är smakrik med en karakteristisk lukt. Den varmpressade är ljusgul eller färglös och har nästan ingen smak och lukt. Solrosolja används ofta i margarin, majonnäs och till fritering. Majsolja  innehåller ca 20-30% enkelomättat fett, ca 10-15% mättat fett, fleromättat fett ca 60-85% varav ca 57-70% är omega 6 och upp till 1% omega3.

Upp

Sojaolja

Sojaoljan är den olja som produceras mest i hela världen. Oljan är i princip luktlös med en mild smak.  Sojaoljan används ofta inom restaurang och storkök eftersom denna olja är perfekt att fritera i eftersom den inte ryker. Oljan används också i margarin, olika krämer och i tvål. Sojaolja innehåller ca 20-35% enkelomättat fett, ca 10-15% mättat fett, fleromättat fett ca 50-60% varav ca 46-59% är omega 9 och 2-10% omega3.

Upp